Diaľnicu prechádzajúcu Petržalkou by chceli schovať do tunela, nad ktorým by vyrástol rozsiahly park(?) s pešou zónou, obytnými stavbami a ďalšou občianskou vybavenosťou.
Urbanistickú štúdiu vypracovali architekti Tomáš Šebo a Igor Lichý. Projekt predstavili mestu aj firmám, ktorých by sa dotkol. Financie? Architekti očakávajú finančnú účasť mesta aj štátu a spoluprácu súkromných investorov. Spýtali sme ao sa aj na tento projekt dívajú Pavel Nechala, Michal Belohorec a Iveta Plšeková.
Aký je Váš názor na projekt prekrytia Einsteinovej a vytvorenie novej obytnej zóny?
Pavel Nechala, právnik: Vynikajúci projekt, ktorý môže kombinovať podnikateľský záujem a záujem verejnosti mať viac verejných plôch. Súčasne však skrýva veľké riziká a preto realizácia bude vyžadovať širokú diskusiu.
Michal Belohorec, kontrolór v samospráve: Diaľnica na Einsteinovej sa už pri projektovaní mala spracovať ako zapustená pod úroveň terénu a prekrytie malo byť v úrovni terénu. Teraz ak budem chce prekrývať diaľnicu a dodržať výšku aspoň 4 m (prejazd kamiónov) tak stavba bude mať približne 6 m. Takáto stavba by bol posledný krok k urbanistickej likvidácii severu Petržalky.
Iveta Plšeková, lekárka, predsedníčka Petržalského okráľovacieho spolku: Projekt je veľmi ambiciózny. Prichádza ex post keď sa niečo pokazilo a významným spôsobom. Súhlasila by som s ním, ak by sa výstavba navrhnutá okolo Chorvátskeho ramena presunula sem a okolo Chorvátskeho ramena ponechal park.
Je podľa Vás projekt reálny?
Pavel Nechala, právnik: Technicky je určite realizovateľný, čo potvrdzujú podobné projekty z iných štátov. Otázka je, či sú Bratislava a Petržalka dostatočne personálne a organizačne pripravené na zvládnutie takto náročného projektu a zabránenie nekontrolovateľnému presadzovaniu súkromných záujmov, ktoré sa objavia.
Michal Belohorec, kontrolór v samospráve: Projekt nevidím ako reálny, pretože by musela byť na istý čas zastavená doprava v úseku a tým pádom by skolabovala doprava vo veľkej časti Mesta. Neviem si predstaviť riešenie, pri ktorom by bola existujúca diaľnica odstavená, prípadne odstránená a a zapúšťaná do zeme. Ľudia už ako tak si zvykajú na nezmyselné dopravné riešenie, ktoré existuje.
Iveta Plšeková, lekárka, predsedníčka POS: Myslím, že nie. Financie od samosprávy, ktorá nemá na mzdy učiteľov ( základná kompetencia samosprávy) a od štátu, ktorý neprispel Bratislave ani na základné kompetencie Hlavného mesta nemožno očakávať. Mohli by to zafinancovať len developeri a tí chcú veľký zisk a teda vysoké stavby. To by mohlo projekt znehodnotiť.
Čo považujete v uplynulom roku 2013 za najväčšiu prehru bratislavskej samosprávy ( Petržalskej tiež)
Pavel Nechala, právnik: Projekty, kde sa predstieral verejný záujem, verejnosť sa zavádzala a v konečnom dôsledku profitovali opäť najmä jednotlivci. Preto nebudeme mať „nový“ Starý most v najlepšom možnom riešení vygenerovanom v súťaži alebo petržalská samospráva poskytla súkromným osobám pozemok na stavby zimného štadióna a verejnosť na druhú stranu dostala iba dve hodiny týždenne. Jednoducho, slabé presadzovanie záujmov verejnosti, aj keď projekty samotné nie sú zlé.
Michal Belohorec, kontrolór v samospráve: Najväčšia prehra pre Bratislavu v roku 2012: Električka (projekt bez výhľadu na skutočnú realizáciu a hlavne likviduje stavebnú uzáveru pri chorvátskom ramene a tým pádom aj životné prostredie v nebývalom rozsahu. Prehra samosprávy v Petržalke len jedno slovo: Bajan
Iveta Plšeková, lekárka, POS: Prehrou je vypísaná štúdia na koncepcie rozvoja okolo Chorvátskeho ramena. Samospráva je akoby vzdialená pocitom verejnosti a jej potrebám. Prehrou je aj súhlas betonárku pri Sovom lese. Ale aj hausbóty na úkor prírody, útok na hniezdiská vtákov v Čunove, neschválenie Prvej mestskej rezervácie Vydrica. Prosto zeleň a životné prostredie prehráva.
Čo naopak pokladáte za dobrú vec, ktorá sa podarila?
Pavel Nechala, právnik: Predovšetkým projekty na podporu verejnej dopravy a cyklistiky. Iné riešenie ako verejná doprava pre toto mesto neexistuje.
Michal Belohorec, kontrolór v samospráve: Dobrá vec, ktorá sa podarila je rozlúčka so starým mostom, Pozastavenie ďalšieho nekoncepčného projektu parkovacej politiky, pozastavenie Baja. Vlastné aktivity tretieho sektora a Petržalského okrášľovacieho spolku.
Iveta Plšeková, lekárka, POS: Zastavenie stavby Bajo pri Sade Janka Kráľa, osadenie info tabulí v Sade Janka Kráľa o protinapoleónskom vale, či vykopanie vojenskej pamiatky pri Strečnianskej.
Čo by ste občanom Petržalky zaželali do roku 2014?
Pavel Nechala, právnik: Úspešné vykročenie do nového roku a maximálny záujem o svoju mestskú časť. Petržalka má obrovský potenciál a jeho využitie závisí jednak od zvolaných predstaviteľov samosprávy, ale aj od samotných občanov, ktorí tu žijú.
Michal Belohorec, kontrolór v samospráve: V roku 2014 by som im zaželal veľa zdravého uvažovania pri komunálnych voľbách. Aby ľudia nenechávali rozhodovať o sebe iných.
Iveta Plšeková, lekárka, predsedníčka POS: Lepšie vedenie Petržalskej samosprávy, viac rozhodnutí v prospech zelene a skrášleniu Petržalky. Ale všetkým hlavne zdravie pokoj v rodinách.