25.júna 1819 bol zaregistrovaný patent na tento pozemný dopravný prostriedok, ktorý dnes využívame na dopravu, hru, zábavu a šport.
Prvýkrát bol predstavený v 19.storočí v Európe a rýchlo sa vyvinul do dnešnej podoby. Bicykel je v mnohých regiónoch jeden zo základných dopravných prostriedkov. Inde je zas jazda na bicykli obľúbenou formou oddychu.
Vraj nie je jednoduché určiť pôvodcu bicykla. Najstarší predchodca bicykla nazývaný velocipéd predstavoval mnoho rôznych typov dopravných prostriedkov na ľudský pohon.. Jeden z nich, skútrovitý „dandy horse“ od Francúza menom Comte de Sivrac, datovaný do roku 1790, bol dlho uvádzaný ako najstarší bicykel.
Mnohí historici sú dnes presvedčení, že tieto neovládateľné výtvory domácich majstrov pravdepodobne nikdy nejestvovali, ale boli vytvorené francúzskym bicyklovým historikom menom Louis Baudry de Saunier.
Najpravdepodobnejším pôvodcom bicykla bol Nemec barón Karl von Drais.
Jazdil na svojom vynáleze z roku 1816, keď vyberal poplatky od svojich nájomníkov. Tento vynález si dal registrovať ako Drezinu. Škótsky kováč Kirkpatrick Mac Millan sa delí s von Draisom o autorské zásluhy tým, že v roku 1840 pridal pedálový mechanizmus
Bicykel bol využívaný v dejinách ako dopravný prostriedok poštových doručovateľov, lekárov, policajtov, kuriérov a použitie nákladných bicyklov na dopravu tovarov.
Bicykel síce nie je vhodný do priameho boja, ale dajú sa ním premiestňovať vojaci. Bicykle boli využívané v druhej búrskej vojne, v 1.svetovej vojne ho využívali Francúzi i Nemci
V roku 1937 pri invázii do Číny, Japonsko poslalo proti Číňanom približne 50 000 vojakov na bicykloch. Nemecko bicykle opäť použilo počas druhej svetovej vojny, zatiaľ čo Briti vysielali vzdušné komandá vybavené skladacími bicyklami.
Bicykle vo vojne využívali aj Vietnamci. Poslednou krajinou, ktorá ešte nedávno udržovala pluk vojakov s bicyklami bolo Švajčiarsko, ktoré však v roku 2003 rozpustilo poslednú jednotku.
A my dúfame, že bicykel ostane už len športovým náradím, dopravným prostriedkom v preplnených i vidieckych oblastiach. Preto snom všetkých priaznivcov cyklistiky sú dobré cyklotrasy a výborné výsledky našich pretekárov. Už čoskoro na Tour de France.