Roky stáli, bez záujmu vlastníka, teda štátu. V mnohých sa zahniezdili bezdomovci, mnohé obrástli a takmer neviem, že existujú. Len zopár nadšencov so vzťahom k vojenskej histórii sa o postaralo o zopár z nich. Roky námahy, driny, brigád a vlastných peňazí stálo zrekonštruovanie bunkrov.
Tento rok sa ministerstvo rozhodlo odpredať ich ako nadbytočný majetok.
V Čechách nadšenci venujúci sa vojenskej histórii už roky spravujú bunkre, ktoré sú súčasťou mnohých cyklociest. Nie, neprinášajú zisk, neprinášajú peniaze, ale sú vášňou pre nadšencov a kto chce, navštívi ich a vidí, čo bunkre znamenali a k čomu slúžili. V Čechách nebol cieľ ministerstva odpredaj za čo najvyššiu cenu, ale udržanie bunkrov ako súčasti histórie.
Na Slovensku sme svedkami toho, ako sa kus histórie rozpredáva a nikto nevie, čomu budú bunkre slúžiť. Súkromným párty zbohatlíkov? Alebo skupinám naozajstných historických nadšencov? O časť bunkrov vrámci projektu Moravskej cyklotrasy má záujem bratislavská župa, ktorá projekt v zastupiteľstve odsúhlasila už minulý rok.
Ďalším príkladom zhodnotenia historického dedičstva sú bunkre v Pečnianskom lese i bunker pri vojenskom cintoríne z 1.sv.vojne v Kopčanoch. Zrekonštruované nadšencami, dnes za ne ministerstvo pýta obrovské peniaze.
Nie všetky ministerstvo odpredalo v elektronickej súťaži, lebo nadšenci toľko peňazí nemajú len na kúpu. Oni cent k centu skladajú každý mesiac a hlavne, investujú do bunkrov vlastnú prácu. Videli sme to aj pri tohtoročných povodniach.
Bunkre boli súčasťou vojenského opevnenia. Začiatok výstavby bol v roku 1933. Pôvodne išlo o systém 15 bunkrov, časť bola zničená pri budovaní Petržalky. Bunkre sa nachádzajú pri Dunaji, smerom ku Karloveskej zátoke, na prechod v Bergu, v Kopčanoch, pri Chorvátskom ramene a Dunaji.