Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
História Starého mosta, mosta Františka Jozefa I.
Dnes je: utorok 16.04.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

História Starého mosta, mosta Františka Jozefa I.

Starý most bude možno o mesiac len v našich spomienkach. Pripomeňme si jeho históriu.

 

Starý most nahradil  tzv.lietajúce( pontónové) mosty cez Dunaj. Bol to prvý  železným mostom, ktorý spojil  Petržalku s Bratislavou a meno dostal po  cisárovi Františkovi Jozefovi.

 

O jeho výstavbe rozhodli poslanci 9. apríla 1877. Výstavbu následne schválila uhorská vláda a Bratislava. Zaujímavosťou je, že sa Bratislava musela vzdať vyberania  mýtneho a mostného čo bolo ročne 16 000 zlatých. Výstavba mosta stála 1 milión 780 tisíc zlatých.

 

Stavať sa začalo 12. augusta 1889 do 22. decembra 1890. Slávnostne odovzdaný bol 30. decembra 1890 za prítomnosti cisára Františka Jozefa I.

Parametre mosta: most mal dĺžku 458,4 metrov, bol tvorený  7 poliami, z ktorých stredné pole bolo najväčšie, dlhé 92 metrov.Mal dva brehové piliere, tri piliere v inundačnom území a tri návodné piliere v riečisku. Piliere mali kesónové základy, ktoré siahali do hĺbky 14 m pod normálnou hladinou vody, boli murované z lomového kameňa a obložené žulovými kvádrami. Horná nosná konštrukcia vo všetkých poliach bola železná, stredná časť mosta bola zavesená na mohutný železný oblúk. Šírka mosta bola 6,5 m pre vozovú premávku a 3 m pre chodcov. Na bratislavskej a petržalskej strane boli postavené murované colnice na vyberanie mýta, na petržalskej strane aj skrinka prvej pomoci.

 

V roku 1890 začali stavať popri moste na tých istých pilieroch a predmostí železničný most Zadunajskej miestnej železnice, doprava na ňom bola otvorená 9. novembra 1891. Most Františka Jozefa bol teda určený zároveň pre pešiu, cestnú aj železničnú dopravu. V roku 1914 zriadili na cestnej časti mosta trať elektrickej lokálnej železnice Bratislava-Viedeň, pretože Kráľovské uhorské železnice ju nepovolili viesť po železničnom moste.

 

Po vzniku 1. Československej republiky bol most premenovaný na Štefánikov most (Most generála M. R. Štefánika).

 

Na moste sa odohrávala významná udalosť pre Petržalku. V noci zo 14.na 15.augusta 1919 sa  mostom potajme zakrádali československí legionári, aby zabránili detonácii ukrytých náloží na moste. Následne zajali nepripravených maďarských vojakov hliadky a tak bez boja obsadili územie strategicky pre Bratislavu veľmi významné.

 

Petržalka bola počas 2.sv.vojny súčasťou Nemeckej ríše. Na Starom moste bola hranica medzi Slovenskom a Nemeckou ríšou.

 

Pri ústupe pred Červenou armádou vyhodili Nemci v noci z 2. na 3. apríla 1945 do vzduchu most pomocou náloží. Do Dunaja spadla konštrukcia štyroch polí a zatarasila koryto.

 

Petržalka bola odrezaná. Preto v apríli 1945 postavila Červená armáda pontónový most pre verejnú premávku približne na mieste bývalého loďkového mosta Zároveň sa začalo s odstraňovaním častí mosta, ktoré stále bránili lodnej doprave.

 

Pokračovanie zajtra

 



Notice: Undefined index: id in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/files/aktuality.php on line 69

Autor: Petrzalcan | 05.11.2013 | zobrazené: 5943 x |


Podobné články

• V decembri 1805 bola Bratislava významným dejiskom rokovaní (26.12.2023)
• Patrí medzi najvýznamnejších Slovákov, ktorí uspeli za morom (10.12.2023)
• Mária Terézia a Bratislava (29.11.2023)
• 3.novembra zažil Prešporok korunováciu kráľa (02.11.2023)
• Kto bol Alexander Rudnay? (04.10.2023)

Komentáre