Patria do systému mestskej hromadnej dopravy dodnes. Trolejbusy. Kedy začali po prvý raz premávať v Bratislave? V čase, keď nebola Bratislava Bratislavou, ale Prešporkom.
Na rozdiel od ostatných prevádzok sa história prešporských trolejbusov začala písať už veľmi skoro. Predchodcom dnešných trolejbusov bola prevádzka na „Elektrickej automobilovej linke do Vydrickej doliny,“ dnešná Železná studnička, ktorá sa začala 19. júla 1909. Niesla názov Elektrická automobilová linka do Vydrickej doliny.
Trať viedla od Palugyayovho paláca na začiatku dnešnej Pražskej ulice cez Brniansku ulicu, popri Rothovej patrónovej továrni, popod Červený most až ku kúpeľom na Železnej studničke, ktoré až do 60-tych rokov 20. storočia stáli pri 3. rybníku.
Pôvodne sa mala realizovať električková trať k Patrónke cez Mlynskú dolinu alebo alternatívne cez Pražskú ulicu. Bratislavská mestská elektrická železnica však od tohto plánu upustila. V roku 1907 preto niekoľkí občania mesta založili akciovú spoločnosť, ktorá vypracovala detailný plán na výstavbu elektrickej železnice od konca Štefánikovej ulice na Železnú studničku, no spoločnosť nezískala potrebný kapitál. V roku 1908 projekt zmenili na elektrickú automobilovú linku, ktorá vyžadovala oveľa nižšie náklady na výstavbu aj prevádzku. V prospech zriadenia takejto linky hovorili aj pozitívne skúsenosti z iných miest, kde v tom čase podobné trate vznikali a tiež aj osobná návšteva predstaviteľov mesta na rakúskej trati Klosterneuburg - Weidling.
Jednalo sa o druhý systém svojho druhu na území dnešného Slovenska. Prvý sa nachádzal vo Vysokých Tatrách a bol predchodcom Tatranskej elektrickej železnice. Prvá bratislavská trolejbusová trať viedla z Pražskej ulice k vtedajšej Rothová továrni na patróny vo Vydrické doline. (Dnes Železná studnička). Jej celková dĺžka predstavovala 5 800 m, nasadené na ňu bolo 7 trolejbusových vozidiel.
Dopravu cestujúcich zabezpečovali v tom čase trolejbusy značky Mercedes Stoll. Vzhľadom k technickým problémom však túto prevádzku vydržal len 6 rokov, 4. februára 1915 bol ukončený. Po celej medzivojnovej obdobia zostala tak Bratislava úplne bez tohto druhu dopravy, o jej obnovení sa začalo hovoriť až tesne pred druhou svetovou vojnou .
Zdroj: IMHD Bratislava