Nazreli sme do programu Iva Nesrovnala, kandidáta na primátora Bratislavy. Čo ponúka občanom?
Čistota
Čistota je síce relatívny pojem, ale aj najväčší relativista sa musí na situáciu v meste pozerať kriticky. Ulice sú špinavé, steny domov strašia stále nové, nelegálne graffiti, parky vyzerajú ako kus divočiny. Mamičky po každej prechádzke čistia topánočky svojich ratolestí od psích exkrementov. Osobitnou kapitolou je vizuálny smog – absolútne nekontrolovaný nárast reklám na každom kroku, ktoré úplne ničia dojem z mesta, no prínos do mestskej kasy je žalostne nízky. A pravdaže, mnohé bilbordy stoja „na čierno“ a mesto o nich ani len nevie.
Je nevyhnutné stanoviť na magistráte konkrétnu osobu, zodpovednú za čistotu v meste a žiadať od nej výsledky. Do čistiacich prác musí mesto investovať viac peňazí – veď je to jeho vizitka pred turistami, zvyknutými zo západu na úplne inú úroveň verejných priestorov. Proti nelegálnemu sprejerstvu musí mesto polícia viesť aktívny a nekompromisný boj, pretože títo ľudia poškodzujú majetok iných. Mestskí policajti musia oveľa ráznejšie zakročovať voči nezodpovedným majiteľom psov, ktorí sa neunúvajú čistiť trávniky či chodníky po svojich miláčikoch. Voči vizuálnemu reklamnému smogu treba zakročiť okamžite: vykonať ihneď kontrolu a nelegálne plochy namieste odstrániť a tie legálne prísne regulovať a viac spoplatniť.
Doprava
Doprava je dnes najväčším problémom Bratislavy. Vodiči trávia cenné hodiny svojho života v dopravných zápchach. Cesty sú v zlom stave a bez perspektívy ich rozšírenia. Magistrát vôbec nespolupracuje s vládou na riešení mestských obchvatov a príjazdov. Nehľadá možnosti, ako aj Bratislave umožniť čerpať eurofondy, ktoré by mohli byť zdrojom na stavbu nových a širších ciest okolo mesta. Parkovanie v Bratislave je otrasné. Vodiči po večeroch márne krúžia po sídliskách, pritom množstvo prenajatých parkovacích miest je stále prázdnych. Ráno si na autách nájdu papuče, lebo z nedostatku miesta skončili jedným kolesom mimo cesty.
Bratislava potrebuje okamžité rozhodnutie, čo bude jej ťažiskovým dopravným systémom. Najvhodnejším riešením sa javí byť stavba rýchlovlakov, ktoré by prepravili veľké množstvi cestujúcich a odľahčili tak cestnej sieti. Bratislavskú integrovanú dopravu treba podstatne rozšíriť a urobiť z nej príťažlivú možnosť dochádzania do práce. Na prípravu dopravných riešení treba obnoviť Útvar dopravného inžiniera s kvalifikovaným obsadením.
Správa ciest medzi mestom a samosprávnym krajom je veľmi nevyrovnaná. Mesto nemá dostatok financií na opravu všetkých svojich ciest, kým župa disponuje podstatne väčšími prostriedkami. Riešením je previesť správu ciest tretej a štvrtej triedy na samosprávny kraj a zveriť mu tak opravu výtlkov.
Na zlepšenie parkovania sa musí okamžite zaviesť jednotná parkovacia politika v celom meste. Vyžaduje to rýchlu dohodu s mestskými časťami na zavedení rezidenčného parkovania, ktoré jednoznačne zvýhodní domácich vodičov.
Developeri
Bratislava je pre developerov hotový Klondike. Budovy rastú, kde sa investorom zachce, architektonické kritérium akoby ani neexistovalo. Developeri iné predložia a iné napokon postavia. Nerozpakujú sa začať stavať pár metrov pod oknami panelákov, názor dotknutých obyvateľov ich vôbec nezaujíma. Pri všetkých developerských kauzách sú to práve investori, ktorí držia mesto v šachu. PKO je toho živým príkladom.
Základným pravidlom musí byť, že mesto určuje pravidlá pre developerov, a nie naopak. Územný plán mesta je neporušiteľný zákon a každý projekt ho musí rešpektovať. Treba skončiť s neustálymi novými zábermi ornej pôdy – stavať sa má v rozvojových zónach, ktoré sú na to určené. Mesto musí jasne nastaviť výškovú reguláciu budov, aby sa nestávalo, že schválená šesťposchodová budova má zrazu dvanásť podlaží. Okrem výšky by mali príslušné orgány výrazne prehovoriť aj do farebnosti fasád. Nechceme bývať vo farebnom cirkuse, ale v meste, ktoré má svoj šarm a štýl.
Na nastavenie základných pravidiel treba obnoviť Útvar hlavného architekta. Práve odtiaľ majú vychádzať odborne podložené pravidlá, v ktorom území sa má čo stavať. Dohliadať nad dodržiavaním týchto pravidiel by potom mala novozriadená stavebná polícia, vybavená dostatočnými kompetenciami.
Ak by Bratislava bola súkromnou firmou, už dávno by musela sama na seba vyhlásiť konkurz. Napriek vyhláseniam o konsolidácii je mesto v kritickej finančnej situácii. Je nepochopiteľné, že magistrát dodnes nemá súpis vlastného majetku, takže nevie, s čím vlastne disponuje.
Financie
Vo financiách je treba okamžite urobiť poriadok. Nový primátor musí bezpodmienečne rokovať s vládou o novom spôsobe financovania mesta, ktoré je preň z hľadiska počtu obyvateľov nespravodlivé. Treba bezodkladne preveriť všetky zmluvy, ktorými je Bratislava viazaná, a nevýhodné vypovedať. Úradníci musia čím skôr urobiť súpis mestského majetku. Financie potrebujú dôkladnú vnútornú kontrolu, ktorá bude skutočne odhaľovať pochybenia, naprávať ich a volať vinníkov na zodpovednosť.
V 21. storočí by sme nemali riešiť len to, či na uliciach svietia všetky lampy alebo či sú v zime zjazdné cesty. Bratislavčania si zaslúžia, aby im mesto okrem plnenia svojich základných funkcií prispelo ku kvalitnému a plnohodnotnému životu.
Mesto musí ihneď vytvoriť efektívnu schému financovania a výstavby nájomných bytov, aby nemuseli všetci riešiť svoje bývanie prostredníctvom hypotéky. Treba okamžite vytvoriť koncept mestských parkov a zelene, na ktoré developeri nikdy nesiahnu a ktoré majú slúžiť na oddych a zábavu. Deti potrebujú viac kvalitných detských ihrísk. Nesmieme zabúdať na seniorov, ktorým musí mesto vytvoriť vhodné podmienky na aktívne starnutie s plnohodnotným zapojením sa dôchodcov do života.
Sme Bratislavčania
Sme Bratislavčania a sme na to hrdí. Chceli by sme však, aby našu hrdosť bolo vidieť aj v našom meste. V každej úspešnej európskej metropole tvorí jej vlastná identita dôležitý prvok, ktorý sa odzrkadľuje na námestiach i v kultúrnom a spoločenskom živote.
Bratislava potrebuje dôstojnú dunajskú promenádu, ktorá vytvorí pulzujúce miesto pre oddych a kultúru. Mesto nesmie nechať zapadnúť „drobné“ pamiatky, ktoré sú však pre ľudí z ich okolia mimoriadne dôležité – mestské vinohrady, osobité viechy, malé námestia s vlastnou históriou. Kultúrne podujatia by mali zohľadňovať význam slávnych bratislavských rodákov a mali by sa o nich viac učiť aj deti na školách.
Mesto ako služba
Napriek mnohým zlepšeniam predstavuje stále návšteva mnohých úradov nočnú moru. Ľudia necítia, že by úradníci boli ich služobníkmi a snažili sa vždy nájsť riešenie problému občana. Prevádzka mesta je stále príliš drahá.
Bratislava potrebuje rýchlu zmenu fungovania svojej samosprávy na proaktívnu inštitúciu, ktorá vychádza občanovi v ústrety. Treba výraznejšie pokročiť v elektronických službách, znížiť počet úradníkov i stavebných úradov. Určite treba znížiť aj celkový počet poslancov – je neprijateľné, aby v meste a mestských častiach sedelo spolu 311 poslancov, teda dvakrát toľko ako v Národnej rade!
Mesto budúcnosti
Hoci Nežná revolúcia zásadne zmenila náš život už pred štvrť storočím, Bratislava stále v mnohých ohľadoch vyzerá ako mesto minulosti. Akoby jej doterajší primátori nevedeli, ktorým smerom sa má mesto vydať a čo majú byť jeho priority.
Bratislava sa musí čím skôr priblížiť k úspešným západným metropolám. Potrebuje efektívnu podporu podnikania, aby prosperovala, ale aj obraz rešpektovaného študentského centra, spojený s modernými vedeckými parkami. Veľkou výzvou je budovanie tzv. smart city – inteligentného mesta, ktoré mnoho svojich problémov rieši pomocou najmodernejších technológií.