Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Nový zákon obmedzí budovanie vlastných kotolní
Dnes je: sobota 21.12.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Dnes zamračené s dažďom

Nový zákon obmedzí budovanie vlastných kotolní

V odbornej ako i laickej  verejnosti vyvolal v súčasnosti diskusiu zákon č.100/2014 Z.z. o tepelnej energetike, platný od 1.5.2014,  ktorým sa novelizoval  zákon č. 657/2004 Z.z.  

Tvorcovia novely zákona pri príprave a v  dôvodovej správe  uvádzali, že  novelizáciu vyvolala potreba uviesť a zapracovať smernicu Európskeho parlamentu č.2012/27/EU o energetickej efektívnosti do právneho systému SR. Citujeme z komentára dôvodovej správy: „Návrh zákona sa snaží plne uplatniť základnú myšlienku smernice o možnosti poskytnúť spotrebiteľovi energie dostatok informácií na to, aby mohol riadiť svoju spotrebu energie čo najúspornejšie“

     

Bežný občan, vlastník bytu ako spotrebiteľ za týmito  odbornými vyjadreniami okamžite hľadá, aký dopad bude  mať nový zákon na jeho už doteraz tenkú peňaženku.

Nie je to nič divné, keďže najvyšší podiel nákladov v domácností predstavujú výdavky na bývanie a spotreby energií, ktoré predstavujú z nákladovej položky na bývanie 70 -80% a v rámci EÚ sú tretie najvyššie. Nakoľko ide o štátny priemer, dotýkajú sa predovšetkým skupiny sociálne slabších a najmä dôchodcov.

 

Organizácie zastupujúce vlastníkov bytov a nebytových priestorov pred prijatím novely zákona o tepelnej energetike, vyslovili k nej pripomienky prostredníctvom Ministerstva hospodárstva SR v očakávaní že budú zahrnuté a rešpektované v rámci všeobecnej rozpravy k tomuto zákonu. Nestalo sa tak. Novela zákona je v platnosti.

 

Tento prístup ako i konečné znenie novely vyvolalo nevôľu u zástupcov týchto organizácií. Takáto novela s dopadom na širokú verejnosť mala byť  podľa ich názoru  ešte pred definitívnym prijatím predmetom verejnej diskusie. Tvorcovia novely nedali takúto možnosť a ani priestor vyjadriť sa verejnosti a spracované pripomienky k návrhu novely zákona nerešpektovali resp. ignorovali.

Správcovské organizácie  v záujme vlastníkov bytov a nebytových priestorov sa preto rozhodli požiadať formou petície o nápravu nedostatkov prijatého zákona.

Jedným s členov petičného výboru je Ing. Miroslav Verčimák, predseda spoločenstva vlastníkov bytov Furdekova 12, ktorého sme požiadali o rozhovor   na túto tému.

    

 Pán predseda, čo vyvolalo takú nespokojnosť zástupcov vlastníkov, že sa rozhodli žiadať o revíziu prijatej novely formou  petície.

 

Po podrobnom preštudovaní prijatej novely zákona sme dospeli k jednoznačnému stanovisku, že novela je tendenčne zameraná najmä do bytového hospodárstva a osobného vlastníctva občanov, ktoré zastupujú naše organizácie. Ustanovenia v novele zákona sa dotýkajú prevažne vlastníkov bytov a najviac sa dotknú skupiny sociálne slabších. Paragrafové znenie novely zjavne neguje ústavné práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov ustanovené zákonom č. 182/1993 Zb. o vlastníctve bytov a NP. Najlepšie   sa to dá postrehnúť porovnaním pôvodného zákona č. 657/2004 Z.z. a novelizovaného v znení zákona č. 100/2014 Z.z. o tepelnej energetike.

S riešením energetickej efektívnosti má zákon veľmi málo spoločného.

Naproti tomu veľkých výrobcov tepla a distribútorov tepla  vôbec nemotivuje a nestíha za neefektívnu a predraženú výrobu tepla, ale skôr ich ochraňuje a dáva im priestor pre monopolizáciu, umožňuje im výsadné postavenie na trhu s teplom na úkor konečných spotrebiteľov.

 

V čom sa Vám zdá že je zákon  tendenčne zameraný do bytového hospodárstva ?

 

Pred tým než Vám odpoviem na túto otázku uvediem čo všetko  za vlastné pre skutočnú energetickú efektívnosť občania, vlastníci bytov a nebytových priestorov robia a doposiaľ urobili.

 Vlastníci bytov, občania tohto štátu sa doposiaľ i vo vlastnom záujme a z vlastnej iniciatívy  vo veľkej miere zapájali a zapájajú a to na vlastné náklady  do znižovania energetickej náročnosti v bytovo-komunálnej  oblasti. Je to v konečnom efekte hlavne z dôvodu nadväzných finančných úspor. Najmarkantnejšie je to viditeľné vo veľkých mestských sídlištných aglomeráciách. Vo veľkom rozsahu sa realizujú sanácie systémových vád, výmeny okien, prebudovávanie schodišťových priestorov,  zatepľovanie obvodových  stien bytových domov vrátane vyregulovaní a termostatizácie bytových rozvodov tepla prípadne samostatnú kotolňu. Pri realizácii týchto opatrení museli vlastníci bytov investovať značne vysoké čiastky a zvažovať ich konečný efekt v návratnosti z úspor dosiahnutých znižovaním energetickej náročnosti domu. Doposiaľ vlastníkmi realizované opatrenia majú vysoký efekt v znížení energetických náročností domov a tým i bytov.

Tendenčné zameranie tejto zákonnej úpravy preto vidíme hlavne v ďalšom zbytočnom zaťažovaní vlastníkov nariadeniami využívajúc k tomu smernicu EU, ktoré na energetickú efektívnosť nebudú mať žiaden vplyv, ale povinnosti vyplývajúce zo zákona smerom navlastníkov budú mať za následok vykonávať externé činnosti so zvýšenými nákladmi na teplo.

Pohoršujúce je, že neplnenie takýchto nariadení bude zákon ešte postihovať finančnými sankciami. Sankcie v tomto prípade považujeme za akési „výpalníctvo“ štátu.

 

Ste predsedom spoločenstva vlastníkov bytov bytového domu Furdekova 12 aké opatrenia na zníženie nákladov za spotrebu tepelnej energie ste urobili vo vašom dome.

 

 Dom má 96 bytov a za obdobie od roku 1998 vrátane roku 2013 boli za zrealizované opatrenia pre úsporu tepelnej energie pre bytový dom vynaložené celkové náklady 979 793,8 €, čo predstavuje náklady na byty podľa veľkostí v rozmedzí 8 500 až 11 500 €.  Konečný cieľ sme však mali jasný - znížiť náklady na tepelnú energiu v bytovom dome. Toto rozhodnutie sa nerodilo ľahko, bolo veľa skeptikov. Racionalizačných návrhov bolo viac .  Napokon sme dospeli k rozhodnutiu o postupnosti opatrení.  Práce sa realizovali postupne od opravy strechy, výmeny okien v spoločných priestoroch a vchodových dverí, výmeny kopilitových stien, výmeny zvislých a horizontálnych rozvodov kanalizácie, plynu a vody v stúpačkach, hydraulického vyregulovania a termostatizácie  ústredného kúrenia až po najradikálnejšie rozhodnutie, ktoré prinieslo najväčší prínos v úspore spotreby tepelnej energie -  odpojeniu sa od CZT a vybudovaniu vlastnej domovej plynovej kotolne s následným zateplením obvodového plášťa bytového domu. Na väčšie investície sme si museli vziať úvery, ale ich splácanie  sme dokázali uhrádzať s úspor,  ktoré nám priniesla výroba tepla vo  vlastnej plynovej kotolni. Potvrdilo sa nám, že teplo sa dá vyrobiť aj lacnejšie než ponúkajú výrobcovia z CZT, ktorí tvrdia, že ich výroba je efektívnejšia. Výsledné čísla hovoria o niečom inom. Samozrejme, že tieto úspory výrobcom tepla znižujú zisk.  Je potrebné podotknúť, že dosiahnuté úspory nikdy neboli na úkor požadovaných potrieb a kvality ako  s obľubou oponujú veľkovýrobcovia tepla.  V súčasnosti je kotolňa splatená a z úspor hradíme zateplenie bytového domu. Pritom sme po celú dobu splácania nezvyšovali platby do fondu opráv. Z nášho rozboru   bilancie  rokov prevádzky domovej kotolne nám jednoznačne vychádza ročná úspora na nákladoch za teplo na vykurovanie a prípravu TÚV v rozsahu 28 000  -   30 000 €. Samozrejme, že rozmedzie úspor je ovplyvnené  klimatickými podmienkami  v jednotlivých rokoch. Tieto však ovplyvňujú i prevádzku veľkovýrobcov tepla.

 

V predchádzajúcej odpovedi ste sa vyjadrili, že zákon svojou úpravou zvyšuje veľkým výrobcom a distribútorom práva monopolov. V čom to vidíte?

 

Tak ako som už spomenul, požiadavky na veľkovýrobcov a distribútorov tepla na modernizáciu a efektívnosť výroby tepla sú minimálne. Stačí porovnať novelu so starým zákonom. Avšak posilnenie ich pozícií na trhu s teplom je evidentné. Zákon obmedzuje vlastníkom bytov možnosť rozhodnúť sa pre efektívnejšie zdroje tepla tým, že výpoveď zmluvy o dodávke tepla  zo zdrojov CZT je prakticky nemožná a je len v teoretickej rovine.  Uvediem príklad. Ak by sa vlastníci rozhodli vypovedať zmluvu s výrobcom tepla z CZT a vybudovať si vlastný zdroj tepla v dome, môžu tak urobiť len v prípade jeho súhlasu. Zákon ho totiž postavil do pozície účastníka stavebného konania a bez jeho kladného stanoviska k stavbe nového zdroja stavebné povolenie vlastníci bytov nedostanú. To, aby sa dodávateľ vzdal dobrovoľne zákazníka je utópia. Základom trhovej ekonomiky je fungujúca hospodárska súťaž, ktorú ustanovenia tejto novely znemožňujú. Paragrafové znenia v tejto otázke sú v rozpore s obchodným  ako i občianskym zákonníkom a tiež s ústavnými právami občanov. Ešte len zákon vstúpil do platnosti už sa objavili  prvé  skúsenosti v pôsobení monopolov pri vydávaní stavebných povolení a to ešte nie sú vydané vykonávacie vyhlášky. S drzou arogantnosťou napádajú podania na stavebné povolenia, ktoré boli podané a vydané ešte pred nadobudnutím platnosti zákona, pričom výpovede sami vzali na vedomie, ba dokonca si i vyinkasovali poplatky za odpojenie.

 

 

Čo by ste povedali na záver nášho rozhovoru.

 

Je toho veľa čo by sa detailne dalo vytknúť novele zákona č.100/2014 o tepelnej energetike, preto sme sa rozhodli pre zorganizovanie petície. Petícia je už v štádiu podpisovania. Doporučujeme všetkým obyvateľom, vlastníkom bytov, aby si vo vlastnom záujme prečítali znenie novely, prípadne navštívili  internetovú stránku www.ZSVB.sk, kde je uverejnená celá petícia a vo vlastnom záujme ju podporili. Vážnosť vzniknutej situácie je nutné chápať aj v súvislosti s následovne pripravovanými legislatívnymi zmenami zákonov a vyhlášok, nadväzujúcich na   prijaté ustanovenia novelizovaného zákona č.100/2014 Z.z. o tepelnej energetike.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Autor: Petrzalcan | 28.08.2014 | zobrazené: 4578 x |


Podobné články

• Mrazivo a veterno tento týždeň (07.01.2024)
• Sviatok všetkých svätých a Dušičky sú tu (31.10.2023)
• Vrecká na bioodpad v Petržalke (26.08.2023)
• Pred 104 rokmi sa Petržalka stala súčasťou Československa (16.08.2023)
• Zlé správy po voľbách (20.02.2023)

Komentáre