V súvislosti s jesennými komunálnymi voľbami začíname sériu rozhovorov s kandidátmi na starostu, ale aj poslancov, aby sme zistili, s čím do volieb idú, aké majú vízie, čo pokladajú za dôležité vykonať v prospech Petržalky a samozrejme, budeme sa pýtať aj na voľby a kampaň.
S prvými otázkami sme sa obrátili na kandidáta, ktorý začal masívnu billboardovú kampaň, Daniela Šavela, konateľa Bytového podniku Petržalka.
1. Ako dlho bývate v Petržalke a čo sa Vám na Petržalke páči? Ak ste starousadlík, prosíme o priblíženie histórie rodiny v Petržalke.
Vyrastal som v Ružinove a do Petržalky som sa presťahoval pred siedmymi rokmi. Vzhľadom na to, že štyri roky som konateľom Bytového podniku Petržalka, ktorého zakladateľom je mestská časť Petržalka, sú mi problémy tunajších obyvateľov veľmi blízke.
2. Ktoré 3 zásadné veci Petržalke chýbajú?
V posledných týždňoch prechádzam celú Petržalku a komunikujem s ľuďmi o ich konkrétnych problémoch. Je ich veľa, no asi najviac rezonuje nedostatok parkovacích miest, absencia jaslí a materských škôl a sociálne zariadenia pre seniorov, resp. možnosti pre kvalitný život týchto ľudí. Problémov je viac, aj preto na základe týchto obchôdzok plánujem dotvoríť svoj kompletný volebný program. Už teraz je však zrejmé, že nepôjde iba o tri základné problémy.
3. Ako sa s Vami môžu voliči kontaktovať, prípadne kde Vás môžu zastihnúť? Máte harmonogram stretnutí s občanmi? Čo plánujete na september?
Ako som spomenul, s tímom spolupracovníkov prechádzame celú Petržalku a občanom zvoníme na zvončeky priamo u nich v dome, aby som sa s nimi mohol osobne porozprávať. Je tu aj možnosť napísať mi e-mail cez webovú stránku novystarosta.sk, prípadne ma kontaktovať na facebooku, rovnako mi ľudia môžu zaslať dotaz aj na bezplatný P.O. box. V septembri budem pokračovať v každodenných stretnutiach tak ako v júli a v auguste.
4. Máte tím odborníkov, ktorí by s Vami prišli na miestny úrad, alebo by ste sa spoliehali na doterajších zamestnancov?
Niektorí členovia môjho týmu so mnou už teraz navštevujú Petržalčanov. Samozrejme, mám záujem neskôr osloviť aj odborníkov na niektoré vybrané pozície, no hovoriť o nich by bolo predčasné. Na druhej strane musím povedať, že aj po mojom nástupe do Bytového podniku Petržalka som nemenil ľudí na všetkých pozíciách. Naopak, tí ktorí mali záujem pripojiť sa k nastavenému štandardu a tempu práce, dostali šancu. Aj to pomohlo podniku podstatne zlepšiť poskytované služby.
5. Jedným z aktuálnych problémov je zhoršenie podmienok odpájania sa bytoviek od centrálneho zdroja tepla ( zmena zákona). Čo si o tom myslíte a ako by ste postupovali ako starosta pri žiadostiach bytoviek o výstavbu vlastnej kotolne?
K tejto téme som už zaujal postoj v článku „Diktát nie je cesta...“ktorý som zverejnil aj na svojej webovej stránke. Zákonu, ktorý bráni majiteľom bytov odpájať sa od centrálneho zásobovania teplom, nedávam dlhú životnosť. Vo viacerých prípadoch totiž preferuje aj súkromné teplárenské spoločnosti. Záchranu centrálneho zásobovania teplom (CZT) vidím v tom, že sa stane konkurencieschopný voči domovým kotolniam, dokonca tu vidím priestor na to, aby bola centrálna dodávka tepla výhodnejšia. Starostova úloha v tomto procese je rokovať s Dalkiou o podmienkach dodávok tepla pre Petržalku a zároveň o možnostiach obnovy a zefektívňovaní centrálnych zdrojov. Výrazná šanca na to bola pri minuloročnom podpise dodatku zmluvy medzi mestskou časťou ako vlastníkom systému CZT a spoločnosťou Dalkia, ktorým sa predĺžil nájom CZT v Petržalke v prospech Dalkie až do konca roku 2039. Podľa môjho názoru samospráva túto šancu na pozitívnu zmenu premeškala.
6. Čo dostávajú podľa Vás psíčkari ako benefit za daň za psa? Ako sa dívate na problematiku výbehov pre psov?
V súčasnosti sa za benefit považuje balíček vrecúšok na psie exkrementy, ktoré si psičkár platiaci miestnu daň môže vybrať na miestnom úrade. Psičkárske benefity by som chcel rozšíriť o oplotené výbehy, v ktorých by mal byť psičkárom ponúkaný aj základný výcvik ich miláčikov.
7. Aký je Váš postoj k výstavbe električky do Petržalky? Vidíte v tom pozitíva, alebo aj negatíva?
Keďže som žil takmer 30 rokov v Ružinove a električkou som jazdieval denne, vnímam tento druh dopravy veľmi pozitívne. Na druhej strane ma mrzí, že trasa je v Petržalke veľmi krátka a zároveň mám obavy, aby otáčanie električiek pri Chorvátskom ramene nenarobilo priveľa hluku.