Orient Express je označenie legendárneho vlaku, ktorý od roku 1883 spájal Západnú Európu a Balkán. Dnes si pripomíname 130 rokov od jeho prvej jazdy.
Železničné spojenie niekoľkokrát menilo trasu i konečné stanice. Do 2.sv.vojny išlo o luxusné vlaky, spájajúce Paríž a Konštantinopol.
Posledným pozostatkom slávnej éry bolo spojenie Štrasburg – Viedeň, ktoré premávalo do decembra 2009.
Slávny Orient Express vyšiel prvýkrát z parížskej stanice s vozňami výhradne 1. triedy a končil v rumunskom meste Giurgiu. Cestujúci do Konštantínopola museli prestúpiť na trajekt cez Dunaj a ďalej pokračovať obyčajným vlakom do Varny, odkiaľ premávali lode až do cieľového orientálneho mesta. Zmena nastala v roku 1888, kedy sa zmenila trasa cez Budapešť, Belehrad a Sofiu až na rozostavanú stanicu Müşir-Ahmet-Paşa-Station v Konštantínopole. Na západe pribudli trasy z Londýna cez Calais. Celú trasu 3186 km bolo možné prejsť za 69 hodín.
Zmenu trasy si vyžiadala aj 1.sv.vojna, kedy od 15.1.1916 do jesene 1918 premával „Balkánsky vlak“ medzi Berlínom a Konštantínopolom. Po ukončení vojny dočasne premával tzv. „train de luxe militaire“, určený výhradne pre politikov a vojenských hodnostárov, ktorý od 15.4.1919 nahradil „Simplon-Orient-Express“.
Súpravy mali po 2.sv.vojne podobu rýchlika a od 1.apríla 1914 spojil Orient Express Paríž a Istanbul cez Sttutgart, Mníchov a Viedeň.
V dôsledku železnej opony bola v roku 1961 trať skrátená po Viedeň, no od roku 1964 opäť predlžovaná po Budapešť a neskôr po Bukurešť.
V 80tych rokoch sa z Orient Expressu stal obyčajný nočný vlak, jazdiaci medzi Budapešťou a Parížom, ktorý o desaťročie neskôr končil opäť vo Viedni.
Od roku 2002 spájal vlak pod označením „EuroNight 262/263 Orient-Express“ opäť Paríž a Viedeň. Po sprevádzkovaní TGV medzi Parížom a Štrasburgom v júli 2007 bola trať Orient-Expressu o túto časť skrátená.
Od 14. decembra 2008 premával vlak do Frankfurtu nad Mohanom, no už o rok prevádzka definitívne zanikla.