Dnes je: utorok 14.07.2020 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
14.júla 1764 začali v Bratislave vydávať po nemecky písané Pressburger Zeitung (Bratislavské noviny). Vychádzali nepretržite 165 rokov

Pohyb je dôležitý pre celé naše telo

Už starovekí Gréci hovorili o kalokagatii. Harmonickom rozvoji tela a ducha. Byť len múdry Grékom nestačilo a mali pravdu. Telo, aby dobre fungovalo a aby dobre fungoval  mozog, potrebujú pohyb.

 

Telo drží kostra a svaly. Naše svaly a kĺby sú stavané na pohyb, nie je sedenie a ležanie. Preto mnoho ľudí trpí bolesťami.

Mnohí pacienti, najmä v staršom veku, sa  prestávajú dostatočne hýbať. Sedia pred televíziou, alebo jednoducho doma a ich pohybová aktivita je veľmi obmedzená ( po byte, do obchodu, k lekárovi). O dostatočnom natiahnutí svalov, šliach a rozhýbaní kĺbov nemožno hovoriť. No naše svaly, šľachy aj kĺby to potrebujú.

 

Každý kĺb je vyživovaný cievami a v kĺbe je tekutina, ktorá zabezpečuje plynulý pohyb. Aby bol kĺb zdravý a pohyblivý, potrebuje pohyb. Vysvetlime si to napríklad na jednom z váhonosných kĺbov a často poškodenom orgáne- kolene. Pri zohnutí je do kolena tekutina vypudená,  pri vystretí nasávaná. To slúži na výživu kĺbu, „ako hovorili naše babičky- premazania“ a zároveň sú z kĺbu vylúčené odpadové látky metabolizmu. Bez pohybu kĺb stuhne, zhorší sa jeho hybnosť, ale aj výživa. To vedie k postupnej degenerácii. Vzniká artróza, ktorá samozrejme aj bolí a opäť, pacienti prestanú chodiť, „šetria“ koleno. Ale to je bludný kruh.

 

Každý kĺb je zároveň „obkľúčený“ väzivom, šľachami, úponmi svalov. Tie sa pri „šetrení“ dostatočne nenatiahnu, naopak, skracujú sa, tak ako všetko, čo sa nepoužíva, degenerujú. Potom stačí neopatrný pohyb, pošmyknutie, zlé vystúpenie zo schodu alebo z autobusu a poškodenie je na svete. Natrhnuté väzy, poškodenie mäkkých častí kolena, bolesť, opuch a pod.

 

Tieto problémy trápia aj čoraz mladších ľudí, lebo sedavé zamestnanie je podobné „sedeniu doma“. Každý kto pracuje v administratíve by mal po práci aspoň hodinu stráviť chôdzou, behom či inou pohybovou aktivitou. Tej by samozrejme malo predchádzať rozcvičenie sa. Lebo nie je nič jednoduchšie ako začať športovať a hneď sa zraniť.

 

Ktosi raz povedal, že keď sme mladí, máme pohybu dosť, ale čím sme starší, mali by sme sa hýbať čoraz viac a viac. Prospieva to nie je svalom a kĺbom, ale aj krvnému obehu, kondícii srdca a kapacite pľúc. Pohyb na čerstvom vzduchu  poháre imunite. A verte či nie, šport a pohyb zlepšujú aj náladu a zabezpečujú dobré prekrvenie mozgu.

 

Takže ak nemáte žiadnu súrnu prácu, alebo neviete čo s voľným popoludním, určite si choďte zacvičiť, alebo na dlhšiu prechádzku. A pravidelne  choďte peši, nevyhýbajte sa chôdzi do schodov, doma môžete tiež cvičiť strečing, pilates, jógu, cviky na chrbticu či kĺby. Posilňovanie činkami je taktiež vhodné a pomáha predchádzať osteoporóze. O radu ako na to požiadajte odborníka, alebo niekoho koho dobre poznáte. Sami to z internetu a videí neskúšajte, aj tu platí, že neznalosť môže spôsobiť úraz.

V každom prípade sa hýbte, športujte a neostávajte sedieť, to je hlavné posolstvo  pre vaše telo .

MUDr.Iveta Plšeková, lekár



Autor: Petrzalcan | 14.02.2020 | zobrazené: 310 x |


Podobné články

• Ako sa uvoľnia opatrenia proti covid 19 (02.06.2020)
• Výnimky aj upustenie od preukazovania sa testami (30.04.2020)
• Nové pravidlá o karanténe po príchode zo zahraničia (20.04.2020)
• Zistenie ľudí, ktorí prišli do kontaktu s chorými (25.03.2020)
• Liečba podbeľom (20.03.2020)

Komentáre

FOTOGALÉRIA

Petržalské bunkre
/