Petržalský okrášľovací spolok pozýva na ďalší z Petržalských historických večerov na tému „Vznik železničnej dopravy v Prešporku a zákulisie vzniku trate Bratislava- Viedeň, ktorá bola verejnosti známa ako Viedenská električka.“
Prezentácia sa uskutoční vo štvrtok 25.januára 2017 o 17.hod v Monsters café na Rusoveckej ceste ( Petržalska city), vstup je zdarma a k dispozícii je aj občerstvenie. Jedna káva alebo čaj na osobu zdarma. Hosťom večera je známy Bratislavský rodák, pán Ing.Ladislav Szojka, ktorý napísal o tématike železníc niekoľko kníh. O vzniku bratislavskej koľajovej dopravy sa dočítate v jeho knihe Dejiny lokálnych železníc či Mestská doprava v Bratislave.
Počas Petržalského historického večera sa dozviete o iniciatíve ing J. Taubnera o prepojenie sietí električiek Viedne a Bratislavy elektrickou železnicou podľa vzoru električky Viedeň – Baden. Súhlas so začatím predbežných prác v Rakúsku obdržal Taubner v júni 1898 a v apríli 1899 sa uskutočnilo aj vytýčenie trate uhorského úseku.
Výstavba železnice ale nebola v Uhorsku a dokonca ani v Bratislave prijatá s jednoznačným súhlasom a začali sa desaťročie trvajúce útoky proti železnici. Pán Szojka strávil nespočet hodín bádaním v archívoch a knižniciach, aby zistil okolnosti a situáciu pred vznikom tzv.Viedenskej električky, ktorá napokon vznikla a jej trasa šla cez Starý most a Petržalku.
Existoval názor, že : „Bratislava, z hľadiska minulosti, vzdelania, autority druhé mesto Uhorska chystá proti sebe samovražedný atentát.“
Zmena v myslení nastala až 23.marca 1909, kedy uhorský parlament prerokoval a po dlhej rozprave odhlasoval „elektrickú železnicu Bratislava – Viedeň“, hovorí pín Szojka.
V prednáške sa dozviete aj o vzniku vlakovej doprava v Prešporku a snahách o prepojenie električkovej a železničnej dopravy. Pán Szojka porozpráva o význame železničnej stanice v Petržalke – Kopčanoch, ktorou prechádzali lokálne i diaľkové vlaky. Tento rok si pripomíname 100 rokov od vzniku Československa. Na treťom petržalskom historickom večere sa dozvieme aj o tom, aký vplyv mal vznik ČSR na lokálne železnice a „Viedenskú električku“.
Pán Szojka, ako dlhoročný pracovník železníc a odborník, zbiera celý život informácie a podklady o železniciach. V jeho zbierkach sa nachádzajú aj zaujímavé, často kuriózne zápisky viažuce sa k vzniku a fungovaniu železníc. Vo svojej prednáške ich iste neopomenie, lebo je aj výborným rozprávačom. Tak napríklad: Rok 1913:
„V júli začali z trakčného vedenia úseku krajinská hranica – Hainburg, ktoré ešte nebolo pod prúdom, miznúť medené drôty. Nič nového pod slnkom, nezvyklé je, že zlodejov, päť 10 – 13 ročných chlapcov, u ktorých našli ešte 15 kg medeného drôtu, polícia chytila na základe oznámenia majiteľa zberne. Aj polícia vo Wolfsthale zadržala dvoch zlodejov a krádeže prestali.“
Ďalší zaujímavý zápis z decembra 1913: „žiak reálky K. Kreibich zhotovil miniatúrnu napodobneninu železnice, veľkou technickou zručnosťou zostavil vozne, obsadené osobami a naložené tovarom. Malá železnica funguje a je možné ju vidieť v sobotu od 2. hodiny popoludní a v nedeľu od 10.hodine dopoludní v telocvični reálky po zaplatení vstupného 20 halierov. Príjmy sa použijú v prospech telocvičnej jednoty školy.“ Škoda, že sa o tejto modelovej železnici ani fotografie, ani žiadne ďalšie informácie nezachovali.
1.marca cestovali električkou mimoriadne významní hostia: korunný princ Karol s manželkou Zitou pricestovali zo svojho zámku autom (ktoré pokračovalo do Bratislavy) do Schwechatu, kde nastúpili do vozňa II. triedy ako „obyčajní cestujúci“. Po príchode do Bratislavy prestúpili do čakajúceho auta a vrátili sa do zámku. Pár, ktorý cestoval „prísne inkognito“, vítali v Bratislave nadšeným volaním „Éljen!“ (nech žije!).
Móda v roku 1914 predpisovala ženám veľké klobúky, ktoré sa k účesu pripevňovali dlhými ihlicami. Ihlice boli v tlačenici nebezpečné a tak sa vo vozňoch diaľkových vlakov vo februári objavili tabuľky rakúskeho ministerstva dopravy, ktoré ženám pod peňažným trestom alebo uväznením používanie ihlíc zakazovalo. Zákaz platil iba na rakúskom úseku a cestujúci rozhorčene žiadali, aby platil aj na uhorskom úseku.
Ak ešte nemáte program na štvrtok a chcete využiť dlhé zimné večery zaujímavým spôsobom, príďte na tretí Petržalský historický večer venovaný železničnej doprave v Prešporku osobitne Viedenskej električke, ktorá prechádzala Petržalkou.