Dnes je: streda 25.04.2018 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Dnes zasadá mestské zastupiteľstvo Bratislavy. Na programe je dokončenie predchádzajúcich zastupiteľstiev.

Pozvánka na tretí petržalský historický večer

Petržalský okrášľovací spolok pozýva na ďalší z Petržalských historických večerov na tému „Vznik železničnej dopravy v Prešporku a zákulisie vzniku trate Bratislava- Viedeň, ktorá bola verejnosti známa ako Viedenská električka.“

 

Prezentácia sa uskutoční vo štvrtok 25.januára 2017 o 17.hod v Monsters café na Rusoveckej ceste ( Petržalska city), vstup je zdarma a k dispozícii je aj občerstvenie. Jedna káva alebo čaj na osobu zdarma. Hosťom večera je známy Bratislavský rodák, pán Ing.Ladislav Szojka, ktorý napísal o tématike železníc niekoľko kníh. O vzniku bratislavskej koľajovej dopravy sa dočítate v jeho knihe Dejiny lokálnych železníc či Mestská doprava v Bratislave.

 

Počas Petržalského historického večera sa dozviete o  iniciatíve ing J. Taubnera o prepojenie sietí električiek Viedne a Bratislavy elektrickou železnicou podľa vzoru električky Viedeň – Baden.  Súhlas so začatím predbežných prác v Rakúsku obdržal Taubner v júni 1898 a v apríli 1899 sa uskutočnilo aj vytýčenie trate uhorského úseku.

 

Výstavba železnice ale nebola v Uhorsku a dokonca ani v Bratislave prijatá s jednoznačným súhlasom a začali sa desaťročie trvajúce útoky proti železnici. Pán Szojka strávil nespočet hodín bádaním v archívoch a knižniciach, aby zistil okolnosti a situáciu pred vznikom tzv.Viedenskej električky, ktorá napokon vznikla a jej trasa šla cez Starý most a Petržalku.

 

Existoval názor, že :  „Bratislava, z hľadiska minulosti, vzdelania, autority druhé mesto Uhorska chystá proti sebe samovražedný atentát.“

Zmena v myslení nastala až 23.marca 1909, kedy uhorský parlament prerokoval a po dlhej rozprave odhlasoval „elektrickú železnicu Bratislava – Viedeň“, hovorí pín Szojka.

 

V prednáške sa dozviete aj o vzniku vlakovej doprava v Prešporku a snahách o prepojenie električkovej a železničnej dopravy. Pán Szojka porozpráva o význame železničnej stanice v Petržalke – Kopčanoch, ktorou prechádzali lokálne i diaľkové vlaky. Tento rok si pripomíname 100 rokov od vzniku Československa. Na treťom petržalskom historickom večere sa dozvieme aj o tom, aký vplyv mal vznik ČSR na lokálne železnice a „Viedenskú električku“.

 

Pán Szojka, ako dlhoročný pracovník železníc a odborník, zbiera celý život informácie a podklady o železniciach. V jeho zbierkach sa nachádzajú aj zaujímavé, často kuriózne  zápisky viažuce sa k vzniku a fungovaniu železníc. Vo svojej prednáške ich iste neopomenie, lebo je aj výborným rozprávačom. Tak napríklad:  Rok 1913:

„V júli začali z trakčného vedenia úseku krajinská hranica – Hainburg, ktoré ešte nebolo pod prúdom, miznúť medené drôty. Nič nového pod slnkom, nezvyklé je, že zlodejov, päť 10 – 13 ročných chlapcov, u ktorých našli ešte 15 kg medeného drôtu, polícia chytila na základe oznámenia majiteľa zberne. Aj polícia vo Wolfsthale zadržala dvoch zlodejov a krádeže prestali.“

 

Ďalší zaujímavý zápis z decembra 1913:  „žiak reálky K. Kreibich zhotovil miniatúrnu napodobneninu železnice, veľkou technickou zručnosťou zostavil vozne, obsadené osobami a naložené tovarom. Malá železnica funguje a je možné ju vidieť v sobotu od 2. hodiny popoludní a v nedeľu od 10.hodine dopoludní v telocvični reálky po zaplatení vstupného 20 halierov. Príjmy sa použijú v prospech telocvičnej jednoty školy.“ Škoda, že sa o tejto modelovej železnici ani fotografie, ani žiadne ďalšie informácie nezachovali.

 

1.marca cestovali električkou mimoriadne významní hostia: korunný princ Karol s manželkou Zitou pricestovali zo svojho zámku autom (ktoré pokračovalo do Bratislavy) do Schwechatu, kde nastúpili do vozňa II. triedy ako „obyčajní cestujúci“. Po príchode do Bratislavy prestúpili do čakajúceho auta a vrátili sa do zámku. Pár, ktorý cestoval „prísne inkognito“, vítali v Bratislave nadšeným volaním „Éljen!“ (nech žije!).

 

Móda v roku 1914 predpisovala ženám veľké klobúky, ktoré sa k účesu pripevňovali dlhými ihlicami. Ihlice boli v tlačenici nebezpečné a tak sa vo vozňoch diaľkových vlakov vo februári objavili tabuľky rakúskeho ministerstva dopravy, ktoré ženám pod peňažným trestom alebo uväznením používanie ihlíc zakazovalo. Zákaz platil iba na rakúskom úseku a cestujúci rozhorčene žiadali, aby platil aj na uhorskom úseku.

 

Ak ešte nemáte program na štvrtok a chcete využiť dlhé zimné večery zaujímavým spôsobom, príďte na tretí Petržalský historický večer venovaný železničnej doprave v Prešporku osobitne Viedenskej električke, ktorá prechádzala Petržalkou.



Autor: Petrzalcan | 21.01.2018 | zobrazené: 648 x |


Podobné články

• Začína Autosalón v Bratislave (23.04.2018)
• Bratislava ako zaujímavá turistická destinácia (18.04.2018)
• Na hrádzi všetko po starom (14.04.2018)
• Cyklisti a chodci sa budú musieť tolerovať (20.03.2018)
• Filmový festival OLOMÁNIA (25.02.2018)

Komentáre

Bazény

FOTOGALÉRIA

Obliehanie Bratislavy Napoleonom 2017

ANKETA

Súhlasíte so zavedením parkovacej politiky v Bratislave ?

áno, parkovanie nie je ľudské právo, bude menej áut
(96)

skôr áno, nesmie ale byť vysoká cena
(21)

nie, som proti, chcem parkovať zadarmo
(38)

neviem, nemám názor
(20)


spolu 175 hlasov
/