V roku 1712 pán Thomas Newcom vyrobil parný stroj a veci i dejiny sa dali do pohybu. Parné stroje sa začali využívať v priemysle i pri stavbe nových dopravných prostriedkov. V roku 1767 založil gróf Ján Forgáč prvú textilnú manufaktúru v bývalom Uhorsku .V roku 1832 tu dali do prevádzky parný stroj, prvý v Strednej Európe.
Parné stroje mohutných rozmerov a veľkého výkonu sa začali montovať aj do plavidiel. Mali aj svojich odporcov, ktorí neverili že by lode poháňané parou dokázali splaviť Dunaj, ale napokon museli uznať, že pokrok nemožno zastaviť.Prvá paroloď prišla do Bratislavy 2. septembra 1818 večer z Viedne. Premávala na trase Viedeň - Bratislava – Pešť. Paroloď sa nazývala Carolína po manželke cisára. Vítali ju nadšené davy ľudí, ktorí sa o príchode lode dozvedeli z novín. Z Viedne jej cesta trvala 3 hodiny.
Po šiestich dňoch priplával z Viedne aj parník rytiera de Saint-Léon. Na palubu vzal 300 ľudí (asi nie na jeden raz) a previezoli ich po malom okruhu mestom, na ktorý vás aj dnes cez sezónu zoberú lode v osobnom prístave. Udelením privilégií začala éra paroplavby.xds
Pravidelná lodná doprava po Dunaji sa začala vykonávať od 14.septembra 1830 po trase Viedeň - Bratislava - Budapešť, kedy vznikla Dunajská paroplavebná spoločnosť. Táto lodná spoločnosť mala agentúru aj v Bratislave.