Je predsedníčkou spolku, ktorý chce okrášľovať Petržalku. Teraz prijala novú výzvu, kandidudje za starostku Petržalky za koalíciu Sieť+Most Híd+ KDH+ SaS+ Mladá Petržalka+ Strana Zelených. Opýtali sme sa jej ako predchádzajúcich kandidátov:
1. Ako dlho bývate v Petržalke a čo sa Vám na Petržalke páči? Ak ste starousadlík, prosíme o priblíženie histórie rodiny v Petržalke.
Do Petržalky som prišla pred viac ako 10 rokmi, keď som tu začala pracovať ako obvodná lekárka, predtým som pracovala v Ústave tuberkulózy a pľúcnych chorôb a tiež 6 rokov som tu študovala. Petržalka sa mojej rodine hneď zapáčila a tak sme tu začali bývať. Moje deti tu začali chodiť do škôlky, cvičiť modernú gymnastiku, tu sme chodili kŕmiť kačky a labute na Chorvátskom ramene. Začala som sa zaujímať o históriu Petržalky a bolo len otázkou času kedy s priateľmi založíme Petržalský okrášľovací spolok. Hľadáme a odhaľujeme históriu, snažíme sa chrániť prírodu, venujeme sa aktuálnym stavebným témam, ktoré majú vplyv na náš život a samozrejme aj na zdravie. Veď som lekár.(smiech)
2. Ktoré 3 zásadné veci Petržalke chýbajú?
Petržalka je tretie najväčšie mesto na Slovensku ( ak by bola samostatná). Ale chýba jej to, čo mesto má mať, centrálne námestie s kostolom, radnicou, obchodíkmi, kaviarňami, kde sa ľudia poprechádzajú, kde to v podvečer žije. Mnohé miesta v Petržalke majú názov námestie, ale nijakým námestím vlastne nie sú. Chýba jej samozrejme aj jeden most. Historicky vzácny most.
Druhá vec, ktorá by tu mala byť je kultivovaný park. Centrálny park. S chodníčkami, lavičkami, vysadenými kvetmi, stromčekmi, skalkami, miestami na piknik, i miestami na športovanie. K tomu voda, jazierko, skrášlenie brehu Chorvátskeho ramena. Určite treba viac peňazí venovať na skrášlenie Sadu Janka Kráľa. Môže z neho byť opäť pýcha Petržalky i Bratislavy. Súčasťou projektu zelene si viem predstaviť podporu tvorby predzáhradiek, mikroparčíkov a pod.
Väčšiu pozornosť si zaslúži problematika bývania, výstavby nájomných bytov, či odpredaj časti bytov, tým, ktorí v nájomných bytoch bývajú a platia poctivo. Mestská časť mala a má problém so spravovaním starých nájomných bytov s kopcom dlhov z minulosti. Ide o problém Bytového podniku. Niečo sa zlepšilo, ale problém stále pretrváva.
K tomu patrí aj problém s parkovaním. Vieme vytvoriť najmenej 2 tisíc nových bezplatných miest na parkovanie, treba opravovať terasy domov a mojou blízkou oblasťou je školstvo a sociálne veci.
3. Ako sa s Vami môžu voliči kontaktovať, prípadne kde Vás môžu zastihnúť? Máte harmonogram stretnutí s občanmi? Čo plánujete na september?
Moja kampaň bude hlavne prostredníctvom osobných stretnutí. Budem sa snažiť oslovovať ľudí novinami, volebnými materiálmi, facebookom a inými mediálnymi kanálmi.
Moja stránka na facebooku je k dispozícii už viac ako 4 roky. Nekomunikujem s ľuďmi len teraz, pred voľbami. Lebo ako občiansky aktitivista a predtým poslanec, mám si čo s ľuďmi povedať. https://www.facebook.com/plsekova
Alebo na stránke Petržalského okrášľovacieho spolku: https://www.facebook.com/petrzalsky.okraslovaci.spolok.
4. Máte tím odborníkov, ktorí by s Vami prišli na miestny úrad, alebo by ste sa spoliehali na doterajších zamestnancov?
Pred 4 rokmi som ako miestny poslanec spolupracovala s mnohými pracovníkmi úradu a mala som dobrú skúsenosť. Ale stali sa aj veci, ktoré musia byť prešetrené, myslím napr. stavbu Domino, pasivitu v čase navážania hliny z bývalého násypu, čím sa zničil priestor zelene. Určite by ma zaujímalo prečo tomu tak bolo, kto bol zodpovedný.
Ale samozrejme že sú ľudia, s ktorými by som chcela spolupracovať a dať im šancu ako novým odborníkom. Bez straníckej príslušnosti, zaujíma ma odbornosť a osobnostné kvality.
5. Jedným z aktuálnych problémov je zhoršenie podmienok odpájania sa bytoviek od centrálneho zdroja tepla (zmena zákona). Čo si o tom myslíte a ako by ste postupovali ako starosta pri žiadostiach bytoviek o výstavbu vlastnej kotolne?
Žijeme v slobodnom svete a tak možnosť voľby je pre mňa prioritou. Ak nejaká bytovka chce byť samostatná, chce vlastnú kotolňu, mala by mať na to právo. Rozhodovať musí cena pre konečného spotrebiteľa. Dnes vieme, že bytovky s vlastným vykurovaním ušetria ročne okolo 30tis.€ po odpojení sa od centrálneho zdroja. Samospráva nemôže dbať na blaho súkromnej firmy, ktorá dodáva teplo. prioritou sú občania a ich náklady na bývanie, teplo. Chcem o tom komunikovať aj s centrálnym dodávateľom tepla.
6. Čo dostávajú podľa Vás psíčkari ako benefit za daň za psa? Ako sa dívate na problematiku výbehov pre psov?
Mojou prioritou je vybudovanie viacerých výbehov pre psíkov. Okrem priestoru na voľný výbeh by tu bol aj priestor pre prekážkové dráhy, aby sa psíkovia zabavili. Ale som aj za to, aby boli odpratávané exkrementy technikou (denno denne), lebo spoliehať sa na to, že všetci ľudia budú 100% čistotní je nezmysel, vždy niekto neodstráni „zvyšky“ po svojom psíkovi.
7. Aký je Váš postoj k výstavbe električky do Petržalky? Vidíte v tom pozitíva, alebo aj negatíva?
Dodnes nechápem, ako sa mohlo mesto pustiť do takého projektu bezhlavo. Nie je nič poriadne pripravené. Príkladom je zbytočné odstránenie násypu zo Starého mosta a až potom zistili, že nevedia kam so zeminou, ktorou zničili okolie Chorvátskeho ramena od Bosákovej po Nám.Hraničiarov. Smutno mi je ak si pomyslím, že mesto Bratislava dovolilo zničiť svoj najstarší most. Iné mesto v Európe, ktoré by niečo také urobilo, nepoznám. Nejde o nostalgiu. Ide o cenné historické dedičstvo. Tak ako komunisti zničili synagógu a časť podhradia, mesto zničilo kus histórie tým, že zničilo Starý Most a poslali ho kdesi na východ, kde je opäť mostom. Paradox.
Osobne si myslím, že mali ostať mosty dva. Ten pôvodný a vedľa sa mal vybudovať nový most aj pre autá. Pôvodný mal byť pre peších a cyklistov.
Už to ale nevrátime. Električka nevyrieši problém dopravy. Nie je to domyslené. Doprave by pomohlo niečo ako Viedenský tam-train. Ako starosta by som sa konečne snáď dostala k podrobným materiálom, projektu, zúčastňovala by som sa rokovaní na meste a presadzovala také riešenia, aké chcú naši voliči. Nebála by som sa ani referenda či prieskumu verejnej mienky pri tak veľkých projektoch. Napríklad projekt urbanisticko- architektonickej štúdie čo má byť okolo Chorvátskeho ramena a budúcej električky.
Prvá etapa musí skončiť bez obratiska. Rokovala som o tom aj s primátorom, ktorý to prisľúbil.
Ďalšie etapy bez participácie občanov si neviem predstaviť.