1. Ste bratislavským mestským poslancom a miestnym poslancom v Petržalke. Potrebujete k získavaniu informácií infozákon? Neposkytujú úrady poslancom všetky dôležité informácie automaticky?
Ján Hrčka: Ako poslanec sa snažím aktívne získavať informácie nad rámec tých, ktoré dostávam od úradu ako podklady na zastupiteľstvo a komisiu. Najskôr som si začal pýtať informácie ako poslanec. Okamžite som však z hrôzou zistil, že ako občan mám často krát ďaleko väčšie možnosti ako poslanec. Je to vďaka infozákonu. Prístup k informáciám poslancov zákon nikde explicitne nerieši a preto informácie nad rámec sú takmer na svojvôli úradníkov a ich nadriadených. Keď sa potom dostanete do pozície opozičného poslanca kladúceho nepríjemné otázky, tak ako ja, zistíte že jediná cesta k požadovaným informáciám je ako občan cez infozákon.
Úrady poskytujú automaticky všetky informácie, ktoré považujú za dôležité. Problémom je, čo je pre koho dôležité. Napríklad na meste som sa dozvedel, že úradníčka ktorá spracovávala materiál k predaju pozemkov pod hotelom Hilton, nepovažovala za dôležité uviesť v materiáloch existenciu znaleckého posudku na 639 eur/m2 napriek tomu, že mesto predávalo pozemky za 251 eur/m2.
2. Aké máte skúsenosti s poskytovaním informácií magistrátom a aký mestskou časťou Petržalka?
Ján Hrčka: V oboch prípadoch som sa stretol so svojvôľou úradníkov. Kým však po sťažnosti primátorovi problémy na magistráte prestali na mestskej časti skôr naopak. Odpovede ktoré dostávam z mestskej časti Petržalka sú spravidla na inú otázku ako na tú ktorú som sa pýtal. Keď žiadam zdôvodnenie daného konania, tak mi napíšu, že podľa zákona o obecnom zriadení ja ako poslanec ani neexistujem. Existuje vraj iba zastupiteľstvo ako celok a ak niečo chcem ako poslanec robiť, mám si to najskôr nechať schváliť zastupiteľstvom.
3. Myslíte, že majú úradníci strach zo zákona č.211/200 Z.z., čiže z infozákona?
Ján Hrčka: Podľa mňa je tento zákon Damoklov meč nad úradníkmi. Vedia, že im znemožňuje schovávať alebo inak zatajovať dôležité dokumenty. Uvedomujú si, že všetky informácie sa môžu kedykoľvek dostať na verejnosť a to vytvára tlak na transparentnejší výkon ich práce.
4. Kedy je ťažké dopátrať sa informácií? A aké má možnosti občan, ak vy, poslanec ste odkázaný na infozákon? Ako si môže občan byť istý, že mu úrad nakoniec poskytne naozaj pravdivé a úplné informácie?
Ján Hrčka: Začnem od konca. Pravdivosť informácii je zaručená práve infozákonom, ktorý v prípade poskytnutia nepravdivých informácii umožňuje úradníkov postihnúť.
Najťažšie je dopátrať sa k informáciám, ktoré by mohli vyvolať nepríjemné otázky. Tu však ide o veci verejné a preto sú podľa mňa úradníci a volení zástupcovia povinní odpovedať aj na nepríjemné otázky, na ktoré by v súkromnej sfére odpovedať nemuseli.
Na získanie informácii má občan len jednu možnosť a tou je práve infozákon. Je to však veľmi dobrý nástroj a preto by si mal každý uvedomiť, čo plánovaný zásah do tohto zákona môže spôsobiť. Rozumiem, že sa jedná o jediný zákon, ktorým môžu občania znepríjemniť život úradníkom. Existuje však množstvo zákonov a nariadení, prostredníctvom ktorých denno-denne znepríjemňujú úradníci život bežným občanom. Prečo sa roky rokúce nikto nechystá zmeniť práve takéto zákony?
5. V poslednom čase sa hovorí o možných zmenách v znení zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Viete čoho by sa mali týkať?
Ján Hrčka: Podľa medializovaných informácii je jedným z hlavných iniciátorov tejto zmeny Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Už v máji 2012 starosta Petržalky Vladimír Bajan na zastupiteľstve deklaroval, že práve cez ZMOS budú žiadať zmenu tohto zákona. Keďže veľmi dobre poznám postoj starostu k tomuto zákonu, ktorý je podpredsedom ZMOSu, tak žiadne zmeny k lepšiemu nečakám. Myslím si, že ak sa ZMOSu podarí presadiť zmeny, určite sa bude jednať o obmedzenie práv občana na úkor úradov a úradníkov. Nemyslím si, že to je ten trend transparentnosti verejnej správy a samosprávy o ktorej politici tak radi hovoria.