Dnes je: streda 12.12.2018 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Pranostika na dnes: Čím skorej sa počne zima, tým skorej i prejde

Zamierené na osteoporózu

Osteoporóza tichý zabijak kostí. Mnoho ľudí ju má, no stále o tom nevie. Najmä v zime sa môže prejaviť pri jednoduchých pádoch, nevinných zakopnutiach či zvrtnutí ruky. Čo presne osteoporóza znamená?

 

Je to metabolické ochorenie kostí, pri ktorom ubúda množstvo kostnej hmoty a vznikajú poruchy štruktúry kostí, čím sa zvyšuje riziko zlomenín. Kritickými obdobiami pre jej vznik sú najmä obdobia menopauzy a staroby. Každý rok spôsobí vyše 9 miliónov zlomenín kostí.

Odhaduje sa, že ňou trpí cca viac ako 200 miliónov ľudí. U nás vieme o  400-tisíc pacientoch. Dôvodov, prečo majú Slováci a Slovenky stále horšie kosti, je niekoľko. Dožívame sa vyššieho veku, horšie sa stravujeme, ale predovšetkým, menej sa hýbeme. A to nie len v staršom veku. Pohyb je nutný celoživotne.

 

Prvými prejavmi osteoporózy bývajú bolesti chrbtice, ktoré sa zhoršujú pri pohybe a zaťažení. Najmä v dolnej časti chrbta, ale aj v dolnej tretine hrudnej chrbtice, vystreľujúce do brucha a nôh. U starších pozorujeme zmenšenie výšky. U veľa pacientov je však osteoporóza zistená až pri nejakej zlomenine. Stavca, krčka stehennej kosti, či opakovaných zlomeninách. RTG snímok môže naznačiť osteoporózu, ale vyšetrením, ktoré ju potvrdzuje je DENZITOMETRIA.

 

Dôležité je, že osteoporóza sa dá liečiť ale hlavne, dá sa jej predchádzať. Absolútne nezameniteľnú úlohu v tom hrá pohyb. Od detstva.  Deti potrebujú aj pestrú plnohodnotnú stravu bohatú na vitamíny i minerály. Najmä vápnik, vitamín D, magnézium  a ďalšie.

Kritickým obdobím pre vznik osteoporózy u žien začiatok e menopauza. U mužov zhruba vek nad 55 rokov. Dospelí by mali k prírodnému vápniku pravidelne pridávať aj vitamín D3,  vitamín K2 a magnézium, ktoré pomôžu vápnik vstrebať a následne ho nasmerujú priamo do kostí a zubov a zabránia usadzovaniu vápnika do ciev a mäkkých tkanív.

Pri vzniku osteoporózy hrá genetika tiež svoju úlohu, rovnako tak iné faktory životného štýlu. Fajčenie, hormóny, poruchy štítnej žľazy i príštitných teliesok,  celiakia či iné poruchy trávenia môžu viesť k včasnej osteoporóze. Aj alkoholizmus.

 

Tak čo keď sa blížime k menopauze? Ak predchádzať osteoporóze?

Na prvom mieste je strava bohatá na vitamíny a minerály. Spestrite si stravu rybami, makom, orechmi, sójou a strukovinami,  jedzte veľa zeleniny, nevyhýbajte sa mäsu. Mlieko a syry nie sú až takým zdrojom vápnika ako by sa zdalo, naopak, majú dosť tukov.

Potom pohyb. Aspoň dva kilometre peši každý deň. Cvičenie s činkami je veľmi vhodné. Pozor, ak už osteoporózu máte, je nutné pohybovú aktivitu konzultovať s lekárom. Neplatí však kľud a nešportovať. Práve naopak.

 

Obmedzujte pitie kávy a alkoholu, lebo kofeín znižuje hladinu vápnika. Alkohol zasa znižuje vstrebávanie vápnika z čreva. Nezabudnite dať z bytu preč nebezpečné veci, naopak, skúste byt „odbarierizovať“. V kúpeľni majte nekĺzavé podložky, prípadne úchytky pri vani a WC. Rovnako dbajte na dobrú a pohodlnú obuv.



Autor: Petrzalcan | 11.03.2018 | zobrazené: 441 x |


Podobné články

• Diabetes ohrozuje každú rodinu (14.11.2018)
• V Bratislave je opäť smogová situácia spôsobená ozónom (14.09.2018)
• Melón ako ideálna letná zelenina (30.08.2018)
• Prevencia srdcovocievnych chorôb na Slovensku (06.08.2018)
• Ako prežiť v horúčavách (01.08.2018)

Komentáre

FOTOGALÉRIA

Chorvátske rameno

ANKETA

Ste spokojní s výsledkami volieb?

Áno, maximálne
(37)

Viac menej áno
(21)

Viac nie ako áno
(22)

Nie, som sklamaný/á
(26)


spolu 106 hlasov
/