Občianske združenie Nie ropovodu včera rokovalo s Bratislavským samosprávnym krajom o ropovode. OZ Nie ropovodu si myslí, že ropovod, tak, ako je pripravený, je v rozpore s legislatívou Slovenska či už vo vzťahu k zákonu o cestách, alebo o energetike.
Ako uviedol Miroslav Dragun z OZ Nie ropovodu, boli tiež šokovaní z toho, že ministerstvo chce výstavbu ropovodu zapracovať do územného plánu kraja práve teraz, pričom čas na to bol od roku 2011. .Na zapracovanie ropovodu Bratislava-Schwechat do pripraveného územného plánu Bratislavského kraja je už neskoro, priznal dnes podpredseda Bsk Martin Berta. Príprava územného plánu je totiž v takom pokročilom štádiu, že by sa jeho príprava musela vracať späť.
Pre kraj je Slovnaft ako napájací bod pre ropovod neprijateľný, uviedol Martin Berta. „Trasovanie ropovodu cez územie Natura 2000 je z nášho pohľadu neprijateľné.“
Opýtali sme sa Miroslava Dragúňa :
1. Aký máte dojem zo stretnutia na župe? Myslíte, že župa v niečom pochybila pri projekte ropovodu?
Podľa nás je chyba, že župa nebola aktívna pri pripomienkovaní zákona o vyvlastňovaní nakoľko pripravovaná legislatívna zmena umožní ignorovať územný plán mesta a kraja.
2. Myslíte, že ministerstvo a vláda budú napriek nezapracovaniu ropovodu do územného plánu kraja presadzovať jeho vybudovanie?
Sme o tom ako združenie presvedčený, že áno a je to vidieť aj v legislatívnych krokoch, ktoré sa deju v NR SR a v zmenách zákona.
3. Rozhodlo už mesto o trasovaní ropovodu cez mesto? Aké signály máte z mesta?
Signály z mesta sú zo strany väčšiny poslancov, že nesúhlasia s trasovaním ropovodu cez Bratislavu a vypočujú si argumenty nášho združenia. Ale na druhej strane máme pocit, že primátor umelo ťahá čas, aby dal čo najviac priestoru MH SR a Transpetrolu pri príprave projektu.
4. Aký bude Váš ďalší postup?
Budúci štvrtok sa zúčastníme MsZ BA kde vystúpime s niekoľkými záväznými informáciami a našim stanoviskom k materiálu, ktorý sa bude prerokovávať na zastupiteľstve.
Povedzme si, že nejde o maličkosť. Ropovod by mal stáť 75 až 140 mil. eur. Do konca roka 2013 sa majú pripraviť potrebné dokumenty, aby sa mohla stavba realizovať. Zatiaľ presná trasa nie je známa a preto sa občania búria proti trasovaniu cez Petržalku.