Príďte si vychutnať dobrodružnú cestu modernej repliky rímskej lode, ktorá sa kedysi plavila po neskrotnej rieke Dunaj a strážila hranicu medzi Rímskou ríšou a necivilizovanou pustatinou, tzv. „Barbaricum“.
Po dvoch rokoch stavby sa verná kópia antickej lode v polovici júla vydá na svoju premiérovú plavbu po Dunaji. Privítajte ju na Devíne, alebo si ju pozrite zblízka v Karloveskom ramene či pri Danubiane.
Autentická replika rímskej lode Danuvina Alacris, ktorú postavili iba z dobových materiálov podľa rímskych technologických postupov sa s posádkou oblečenou v historických kostýmoch bude od júla do novembra plaviť po Dunaji z Nemecka až do Rumunska. Vyvrcholí tak medzinárodný projekt Living Danube Limes.
Loď s 30-člennou posádkou sa začne plaviť z nemeckého Ingolstadtu 15. júla. Do Bratislavy- Devína autentická replika rímskej veslice typu „lusoria“, ktorá dostala meno Danuvina Alacris, dopláva 5. augusta okolo 16.hodine. Pre návštevníkov sú pripravené aj komentované prehliadky na Devíne. Ostane tu cez noc.
Loď potom v sobotu, 6.augusta okolo obeda pripláva do Karloveskej zátoky. Ostane v nej kotviť v noci. Program na bratislavskom úseku pripravuje Mestský ústav ochrany pamiatok za finančnej podpory Bratislava Tourist Board.
Vyberte si miesto, ktoré vám najviac vyhovuje. Okrem Bratislavy si repliku rímskej lode môžete na Slovensku pozrieť aj v Gabčíkove či v Iži pri Komárne. Veslicu však uvidíte v ďalších siedmych krajinách. Denne prekoná približne 40-kilometrovú vzdialenosť, jej trasa vedie okolo mnohých historických pamiatok a na počesť jej plavby sa pozdĺž rieky konajú početné sprievodné podujatia. Posádka sa obmieňa každé dva týždne.
Popoludní loď v sprievode kajakov vypláva do Čunova k Múzeu umenia Danubiana, postaveného vo forme rímskej galéry. Tu ostane kotviť počas noci. Posledný deň svojho pobytu v Bratislave, 7. augusta, navštívi posádka lode Antickú Gerulatu. Kvôli uzavretiu hrádze v Čunove veslicu na Dunaj prevezú, budete teda môcť sledovať ako loď 8. augusta nakladajú na nákladné auto. Na vodu ju opäť spustia až za Gabčíkovom, cez ktoré sa veslica plaviť nemôže.
Plavidlo typu Lusoria bolo dlhé približne 17 až 21 metrov, jeho maximálna šírka bola 2,5 metra a výška približne 90 cm. Kvôli obmedzenému priestoru posádku lode tvorili samotní vojaci. Mohlo v nej byť 27 až 35 mužov, z toho 24 až 32 veslárov, 2 muži obsluhujúci loď a plachtu a jeden kormidelník, ktorý bol pravdepodobne tiež veliteľom lode.
Na projekte spolupracuje okrem Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave aj Múzeum mesta Bratislavy ako pridružený projektový partner Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Jedným zo zaujímavých výsledkov projektu je aj vznik mobilnej aplikácie pre pamiatky Rímskej ríše na Dunaji, čím rozširovanie povedomia o rímskom dedičstve pozdĺž Dunaja získava nový rozmer. Univerzita ju vyvinula v spolupráci s múzeom a Archeologickým ústavom SAV v Nitre.
Living Danube Limes spája podunajský región a jeho zdieľané rímske dedičstvo, podporuje spoločnú rímsku značku, ochraňuje a zachováva kultúrne dedičstvo, vytvára udržateľné riešenia pre cestovný ruch a tiež usiluje o Kultúrnu cestu pozdĺž celého podunajského regiónu.
zdroj: Bratislava tourist board